Presentem XATSCONCA, la Xarxa de Turisme Sostenible de la Conca de Barberà

09/07/2020 Actualitat

Presentem XATSCONCA, la Xarxa de Turisme Sostenible de la Conca de Barberà

Amb l’impuls de Turisme Conca, el servei de turisme del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, la gestió turística d’aquesta comarca fa un pas endavant i passa de ser únicament la marca de promoció comarcal a ser un element de coordinació de l’oferta turística del territori, de treball conjunt i de servei d’acompanyament del sector turístic públic i privat a través de la creació de la Xarxa de Turisme Sostenible, XATSCONCA.

El dia 8 de juliol a les 19h, s’ha presentat la Xarxa, mitjançant un webinar a través de la plataforma zoom i amb emissió simultània al canal de YouTube del Museu de la Vida Rural, on hi ha intervingut diferents persones vinculades directament amb la gestió de la destinació.

L’acte, s’ha iniciat amb la benvinguda per part de la Sílvia Iturria, consellera comarcal de turisme ha explicat com s’ha arribat a crear aquesta xarxa en un moment complicat com el que s’ha trobat el sector degut a la crisi sanitària “ vam detectar que calia un acompanyament al sector turístic i sobretot donar veu als professionals. Per aquest motiu, el Ple del Consell Comarcal va aprovar durant els inicis de la pandèmia, un Pla d’Impuls per la recuperació del sector turístic de la Comarca , que es va definir entorn a una premissa inicial, centrada en que el turisme de proximitat és el mercat que es recuperarà amb més facilitat; i dues línies de treball bàsiques: la millora de la competitivitat com a destinació turística i la transmissió dels valors diferenciadors de la Conca”.

Seguidament Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural ha participat en la presentació fent èmfasi en que és fonamental i necessari per afrontar la situació actual, enfortir aliances.

En la segona part de la presentació hi han intervingut dos ponents amb experiència i coneixement del què significa el treball en xarxa: en Gonzalo Gil, membre de la taula d’Ecoturisme de Catalunya i empresari del territori; la Carme Ferrer, vicepresidenta de l’Associació de Micropobles de Catalunya i consellera comarcal de sostenibilitat, paisatge i agricultura. Ambdós han inspirat i provocat interès a tots els assistents sobre la importància del treball en Xarxa per la comarca en conjunt, i per al sector turístic en particular. “ Una abella sola no té futur, no sobreviu i per garantir la seva supervivència actuen en societa t”, aportava Gonzalo Gil. “ Una de les estratègies de l'Associació de Micropobles ha estat crear xarxa, compartint problemàtiques que individualment es feien difícils per a trobar solucions i junts podíem compartir-les i afrontar-les millor “ insistia Carme Ferrer.

La tercera part de l’acte s’ha centrat ja en el contingut concret de la Xarxa. Iniciava la intervenció Mireia Bonet, cap del servei de turisme del Consell Comarcal, que ha explicat què és la xarxa, qui en forma part i el seu funcionament. “ Apostem per un nou canvi de model en la gestió turística de la nostra destinació, on el treball en xarxa i col·laboratiu hi té el pes més important. Treballar i aprendre en col·lectiu ens farà més forts i ens farà aprendre més de pressa i millor” , explicava Mireia Bonet. Ha insistit també en que “ un dels objectius principals de la Xarxa és el de coordinar l’oferta turística a nivell comarcal, per a potenciar la complementarietat i l’especialització; tot això a partir del desenvolupament d’accions transversals implicant el sector públic i privat, de manera concreta per poder fer front a problemàtiques i objectius comuns. Es tracta d’una xarxa de persones, no d’institucions, que treballen de forma conjunta i col·laborativa per aconseguir un objectiu comú ”.

Un cop finalitzada la intervenció, s’ha donat pas als colíders de cada grup de treball. La figura de colider s’ha creat amb l’objectiu de que siguin les persones que dinamitzin els grups de treball i fomentin la implicació de la resta de membres del grup. Per cada grup de treball existeixen dos colíders, un del sector privat i l’altre un tècnic de turisme del Consell Comarcal. Josep Ramon Guiu, colíder del grup 1, ha explicat dues de les accions concretes treballades i elaborades per les persones vinculades al seu grup de treball de les quals ha posat en relleu la creació d’una finestreta única per donar suport a les empreses de la comarca a través de quatre canals: web, apartat de FAQs, telèfon d’orientació i mail per atendre qualsevol dubte.

El grup de treball 2, enfocat més en temes de millora d’experiències i comunicació, també ha presentat les accions. Coliderat per Joan Cartanyà, president de l’Associació Fet a la Conca, ha explicat que s’està treballant en una campanya de comunicació que “ es basa en l’autoestima i en creure’ns que tenim un territori ple de tresors, variats i molts d’ells desconeguts per a nosaltres ”, ha explicat Joan Cartanyà.

I per últim, el grup de treball 3, centrat en la Ruta del Trepat , com a ruta singular a la comarca, a través del seu colíder Carles Civit, de l’Associació Festa del Trepat, ha exposat les accions treballades en aquest temps i que s’estan executant. “El trepat és un d’aquests tresors de la comarca i que ens fa singulars” ha comentat Carles Civit. L’act ha finalitzat amb la intervenció del Sr. Magí Trullols, president del Consell Comarcal, que insistia en què “ la situació actual ens ha fet descobrir molts racons que per la seva proximitat i quotidianitat ens passàven desapercebudes i no les valoràvem prou. Tota aquesta riquesa patrimonial, cultural, paisatgística i gastronòmica del nostre territori posada en valor pot ser un esperó que ens permeti donar oxígen aquest sector que és tan important i que serveixi per donar a conèixer les nostres contrades i singularitats, justament aquí és on rau aquesta xarxa que avui hem presentat. ”

Al finalitzar l’acte hi ha hagut un torn obert de preguntes per resoldre dubtes a tots i totes les assistents.